MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Thursday, December 24, 2009

C.I.N.T.A PERJUANGAN

Posted by MFS_8812


Lega dan puas itulah yg dapat dikatakan dan digambarkan dalam hati, akhirnya masalah InsyaAllah dapat di selesaikan. Semuanya perancangan ALLAH yg di permudahan kepada kita dalam strategi yg tidak di sangka-sangka dapat menyelesaikan kerumitan. Selepas berfikir bermacam2 akhirnya dapat jua menyelesaikan masalah, perancangan inilah yg dinamakan Perancangan Allah. Entah kenapa malam ini, hendak menulis mengenai perjuangan. Mungkin di sebabkan cerita atau post lepas acap kali mengunaakan perkataan CinTA. Itulah perkataan (Cinta) yang selalu di gunakan bagi mereka yg minat kepada sesuatu/makluk, sebab cintalah mengambarkan segalanya. Kali ini aspek cinta sekali lagi terfikir selepas solat Isyak' tp Tajuknya Cinta akan perjuangan.
Kemarin, setelah meninggalkan uthm selama 5 bulan rasanya rindu hendak berjumpa sahabat lain untuk menanyakan khabar. Tapi malangnya, semua mereka tiadah(versi cakap sabah) di rumah yg kerap kali pergi, hnya semata-mata melihat sahabat dan bertanyakan khbar. Rindu, itulah perasaan pertama di alami setelah lama meninggalkan uthm apatah lagi perjuangan kecil dahulu.
Terfikir Sejenak, rupanya aku masih cintakan perjuangan bersama shbt dalam bergerak kerja demi menyedarkan masyarakat kampus tentang islam. Gundah gualana masuk ke Uthm, melihat pelbagai asessori di tambah di kampus sudah cukup utk membuak-buakan perasaan dlm hati utk menyambung semula perjuangan walaupun berhenti seketika. Sememangnya Rindu dan Cinta perjuangan yg melatih kita utk bersusah payah dahulu dan merasai kemanisannya selepas itu.
Rupanya, waktu merasai perjuangan itu tidak boleh dirasa lagi sehinggalan kita sudah lari dari perjuangan tersebut dan barulah ketahui kenikmatan bersama perjuangan apatah lagi shabat yg mengambil berat tentang diri. Banyak sekali nama sahabat yg membantu diri ini, dalam membentuk diri sehinggakan tidak membenarkan diri utk pergi, begitulah kemanisan perjuangan yg tidak dpt di rasai lagi masa kini dan akan dapat di rasai kelak nanti dengan nostalgia bersama shbt seperjuangan.
Takdir, itulah ungkapan mudah utk mengambarkan perancangan Allah dalam urusan hambanya utk mendidik dan melahirkan Cintakan perjuangan di luar yg lebih besar cabaran dan mehnah dengan keadaan situasi yg berbeza dgn pelbagai sifat manusia di luar sana. Begitulah, rancangan Allah utk memenuhkan pengalaman dlm diri manusia utk mentarbiyah makhluknya agar menjadi pejuang agar menyambung perjuangan yg semakin lupa oleh peringkat remaja kini.

Saturday, December 19, 2009

Fikrah, Ukhwah atau cinta ?

Posted by MFS_8812




Akhirnya ada juga komen dari sahabat2 yang membaca UKHWAH atau CINTA yang ana sendiri huraikan dari luahan fikiran dan mungkin sedikit pengalaman hati sedikit dapat mengagak suatu ukhwah yang sangat rapat dapat melahirkan suatu cinta. Tidak dapat di nafikan mana2 laki tak kira muslimin atau muslimat mempunyai fikrah iaitu sesuai dengan fungsinya yang sebenar sbg hamba kadang2 tidak dapat lari dari perasaan di hati. Mungkin dari perasaan di hati ini dapat memupuk ukhwah yang lama kelamaan menjadi minat. Tidak kiralah berkerja bersama dalam satu gerak kerja islamic spt promosi atau jualan ini sbenernya dpt menimbulkan dan melembutkan hati untuk bekerja bersama-sama. Sambil membuat kerja kita dapat mengenali lebih rapat org tersebut dan timbulah rasa ingin mengetahui walaupun dalam urusan kerja. Untuk mantapkan kerja kenalah mempunyai pemikiran yang sama dan mulalah pertanyaan yang mendalam yang halus di tanyai. Sudah lama kenal dan mendalami timbulah rasa ingin mengetahui dan mengambil berat.
Muslimin: Eh! nti tak datang ke meeting, kenapa ye?
Muslimat : Asif ana Demam tak larat nak bangun
Muslimin: Nak ana belikan ubat?
Muslimat : Tak menyusahkan ke?
Muslimin: Tak, Sebelum makan ubat, nti kena sarapan ?
Muslimat : Shbt ana tiada di rumah.
Muslimin : Tak ada org nak belikan ke? Tak apa ana boleh belikan sarapan"
Muslimat : Syukran..

Mulalah bibik-bibik dalam mengambil berat. Bagi ana, ana rasa muslimat jika berada di situasi tersebut di akan rasa ada org mengambil berat tentang diri mereka dan timbul membuak-buak rasa di hargai. Ukhwah semakin erat dan mantap, apa2 hal mesti akan bermsj berdua walaupun pekara remeh. Ukhwah semakin kuat, Cinta semakin hebat. Mcm strategi di buat, "delete msj ini jgn bagi sesiapa baca tau". Keluh kesah perasaan semua di hantar ke msj muslimin supaya mereka tahu apa yang terbuku. Bila berjumpa berbuat tidak kenal tp dlm msj serupa dh kenal lama... Ukhwah yang tidak faham boleh melahirakan cinta hati yang bermasalah.
Klw di fikrkan balik sekiranya kita bersama mengenali (UKHWAH) dengan ALLAH walaupun lama untuk memahatkan di jiwa nescaya suatu hari akan timbul (CINTA) KEPADA ILAHI keranaitu akan membawa kita akan kembali kepada pemahaman (FIKRAH) yang sebenar kita suatu hari nanti.

Thursday, December 17, 2009

PERISTIWA PENTING DALAM MUHARAM

Posted by MFS_8812

PERISTIWA PENTING DALAM MUHARAM

1. 1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun
baru Islam (Kalendar Hijriah).
2. 10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting
yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan
keadilah dan kebenaran.

Pada 10 Muharam juga telah berlaku:

1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama
enam bulan.
4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
7. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari
40 malam.
10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera
Firaun.
11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
13. Hari pertama Allah menciptakan alam.
14. Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
15. Hari pertama Allah menurunkan hujan.
16. Allah menjadikan 'Arasy.
17. Allah menjadikan Luh Mahfuz.
18. Allah menjadikan alam.
19. Allah menjadikan Malaikat Jibril.
20. Nabi Isa diangkat ke langit.


Wednesday, December 16, 2009

Doa Laknat Tuan Guru

Posted by MFS_8812

Doa TG Nik Aziz untuk Pak Najib

Assalamualaikum w.b.t. dan segala puji bagi Tuhan yang menjadikan seluruh isi bumi dan langit dan perantaraan antara keduanya, juga selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai ikutan dan tauladan ummat Islam sepanjang zaman. Alhamdulillah kerana sekali lagi diberi kesempatan untuk menulis artikel yang sedang hangat dibincang di Malaysia khususnya, maka saya yang faqir ini selaku anak muda cuba untuk mengambil peluang bagi berkongsi idea dan ilmu yang tidak seberapa ini, moga2 ada manfaatnya.

ISU DOA LAKNAT

Sebelum kita persoalkan adakah patut seorang ulama yang bergelar Tuan Guru mendoakan keburukan untuk orang Muslim yang lain, semestinya kita persoalkan terlebih dahulu pada diri kita ini, adakah kita tidak takut pada doa seorang ulama? Ulama adalah wali di sisi Allah, pewaris para anbiya', pembawa risalah kebenaran(Islam), jadi mereka lebih dekat dengan Allah s.w.t., oleh yang demikian doa mereka adalah lebih terangkat dan lebih mudah dikabuli oleh Allah, itu hakikat yang kita mesti pegang.

Keduanya, kita kena faham, bahawa sesungguhnya ulama' tidak akan sengaja atau suka2 mendoakan keburukan untuk satu2 kaum atau seseorang tanpa bersebab atau untuk kepentingan peribadi. Sebagai contoh, doa kehancuran atau laknat kepada John W. Bush, Tony Balairre dan Ariel Sharon, ini kerana mereka menganiayai ummat Islam seluruh dunia khususnya dalam isu berkaitan Palestin. Tahukah sahabat2 sekalian, kalau tidak didoakan dengan doa ancaman beerti kita merelakan ummat Islam ditindas, dizalimi, dinafikan haq tanpa belas kasihan.


Ketiganya, TG Nik Aziz tidak mendoakan kehancuran buat Najib, pemerintahannya dan partinya untuk kepentingan diri sendiri bahkan untuk ummat Islam di Malaysia khususnya di negeri Kelantan berkaitan isu royalti di negeri Serambi Makkah, maka doa tersebut adalah wajar, kerana jika tidak, rakyat Islam Kelantan akan terus dizalimi dan dinafikan haqnya. Lagipun, doa laknat TG Nik Aziz adalah bersyarat, iaitu jika hak rakyat tidak dikembalikan maka laknat ke atas Najib. Teliti betul3.

Keempatnya sahabat2 sekalian, kalau TG Nik Aziz tidak mendoakan secara zahir atau doa berbentuk laknat, adakah kalian sebagai hamba Allah merasakan bahawa Allah akan biarkan sahaja seorang yang zalim menzalimi hambaNya yang soleh atau orang Islam yang lain? Sudah tentu tidak sama sekali, kerana Allah itu suci daripada sifat pekak dan buta bahkan Allah itu Melihat lagi Maha Mendengar akan rintihan hamba2Nya. Berhentilah duduk di bawah ketiak pendustaan dan bangkitlah dengan mensucikan diri.

Yang kelima, adakah TG Nik Aziz tidak mempunyai perasaan atau contoh akhlak yang baik kerana mendoakan "doa laknat" tersebut? Sudah tentu ada sahabat2 sekalian, cuba perhatikan, kalau tidak dizahirkan doa tersebut bukankah itu lebih merbahaya, beerti orang yang buat zalim itu akan terus melakukan kezaliman tanpa kesal dan sedar. Dengan ini, sekurang-kurangnya orang yang buat zalim ini akan takut dengan ancaman doa orang2 soleh yang teraniaya, kalau tidak takut atau gentar juga, beerti mereka mempunyai masalah hati, dan ini bermakna pintu hidayah telah tertutup rapat buat mereka, moga2 itu bukan kita.

Satu lagi sahabat2 sekalian, perkara yang paling penting kita persoalkan di sini dan setahu saya tidak pernah disentuh oleh mana2 pun, kenapa TG berdoa di khalayak ramai? Fikir2kan, cuma sebagai tambahan dari saya, TG Nik Aziz boleh sahaja mendoakan secara sirr(rahsia@senyap), tapi kenapa hendak menzahirkannya dan kesannya isu ini akan diputarkan @ dimainkan di seluruh negeri Malaysia, dan rasanya TG Nik Aziz tahu kesannya tapi tetap mengambil insiatif untuk menzahirkannya di khalayak umum.


Inilah ciri2 seorang ulama', sentiasa memberi amaran dan ancaman terhadap kezaliman yang dikerjakan oleh pemerintah Islam yang zalim. Doa laknat TG Nik Aziz yang telah dilafazkan adalah suatu tegahan daripada seorang hamba Allah yang rasa dirinya berhak untuk menegur pemimpin walau dengan cara apa sekalipun, dan sebagai satu sikap ambil cakna terhadap penderitaan rakyat, kerana realiti yang kita lihat hari ini, ramai orang yang sanggup menyuruh dalam perkara kebaikan namun tidak ramai yang sanggup mencegah perkara kejahatan.

Kesimpulannya, sahabat2 dan warga2 di Malaysia tidak perlulah memutarbelitkan lagi isu doa laknat ini dan berhentilah menjadi pembela kejahatan dan fitnah. Cukuplah dengan keberadaan kalian dalam parti yang batil itu janganlah sampai melarat sehingga memburuk-burukkan nama ulama' sebagai pewaris Nabi, kerana orang yang memuliakan ulama' beerti dia memuliakan Nabi sebagai pemberi syafaat. Ingatlah kalian akan bersama orang yang kalian cintai. Kalau kalian cintai Najib.......Tak tahulah........Apa nak jadi???


Teliti betul ucapan Tuan Guru Nik Aziz
(jom klik!!!)

"Kalau Najib & Zaid ada bakat untuk jadi baik bukalah pintu hati untuk Islam dan Iman
Kalau tidak ada bakat, kacau orang sokmo maka turunlah bala' ."


Tuesday, December 15, 2009

Sajak POLIGAMI

Posted by MFS_8812

Suami bukan utk dimonopoli
Tapi untuk dikongsi
Itulah contoh yang telah diberi
Oleh isteri2 nabi dan orang terpuji
Masihkah kita ‘melawan’ lagi?

Poligami itu indah tidak terperi
Bagi yg telah melalui
Dengan syarat Tuhan sangat dicintai
Sedar dunia ini bukan tempat kekal abadi

Janganlah kita gerun dengan syariat Ilahi
Hikmahnya tidak terkira lagi
Kecuali hati yg berkarat dan berdaki
Mazmumah dan cinta dunia bersarang dalam hati

Poligami jalan yang diberi
Penyelamat masyarakat yg kucar kacir ini
Jika suami benar2 berani
Isteri pula cinta dan taatkan suami

Kenapa memandang serong pada poligami
Sedangkan pelacuran dan pergaulan bebas tajaan Yahudi
Tuhan yang beri Tuhan lebih mengetahui
Apa kita masih buta dan tuli?



Friday, December 4, 2009

Pengalaman 1 : Misi Qurban di Bumi Sabah

Posted by MFS_8812

Sudah lama tidak menaip rasanya, tp kali ini ana ceritakan serba sedikit pengalaman di bumi sabah ketika menjalankan misi Amal dalam misi korban di pedalaman Sabah,

Seawal jam 1:00am kam tiba di KK dan bermalam di rumah sahabat di KK. Kami bertolak pada jam 8:30 ke Pitas utk menjalankan misi pertama iaitu Kg Rukum Laut.

25/11/2009
Dalam perjalanan kami sempat mengambil gmbar rumah2 yg begitu daif walaupun sudah lama merdeka:

Sepanjang perjalanan,inilah rumah di sabah yg kelihatan usang.


Sepanjang perjalanan kami, kami menyewa kereta untuk mengelilingi sabah sepanjang misi korban. Pelbagai denai, lecak dan lubang kami redah untuk menyelesaikan misi.
Inilah pengangkutan kami yang di sewa (waja)

Dalam perjalanan macam-macam dapat di lihat, sbgai contohnya gmbar di bawah, Kg Telaga, semesetinya mengamit mata yg melihat, maklumlah baru first Time jejak kaki kat Sabah.

Gambar Kg Telaga dari jalanraya, yg mengamit mata memandang.

Tuesday, November 3, 2009

UKHWAH atau CINTA

Posted by MFS_8812

Terkebil-kebil mata ini menaip, perkataan di screen komputer dlm masa yg sama memikirkan isi untuk kali ini. Ukhwah, sebut saja bg muslim mesti semua tahu maksud perkataan tersebut. Di fikirkan balik betul memang manis ukhwah, sbb semua pernah mengalami. Bersama-sama berukhwah membetul dan melatih diri agar lebih baik, itu semua kemanisan bersama mengharungi, tahu kekuatan dan kelemahan itu semua ukhwah terjalin.Syg menyayangi satu sama lain, itu juga ukhwah kasih sayang sesama shbt.
Setiap dalam diri manusia ada perasaan dan keinginan. Tapi sejauh mana keinginan kita dapat di hasrati, adakah mahu mengikut nafsu atau mengikut iman. Ukhwah juga dapat melahirakan perasaan ingin mengetahui tentang seseorang itu apabila ukhwah mencapai ketahapnya yg sebenar. Ingin mengetahui segala apa yg di buat tiap masa, mengetahui tiap waktu agar dapat mengetahui apa yg di buatnya. Begitulah Ukhwah, jika dulunya kendur tali persaudaaraan tp kini kembali tegang dgn timbulnya rasa ukhwah sessama insan.
Cinta dlm erti kata lain memiliki, adalah kesinambungan drp ukhwah, tp dlm masa yang sama cinta akan membatasi ukhwah. Cinta itu lebih dalam dan boleh di ertikan sbg kehendak fitrah. Mana ada dalam diri manusia, manusia yg tidak inginkan cinta, cinta itu indah sekiranya bertepatan dengan hukum hakamnya. Sbagai contoh cinta sbelum kawin atau Cinta Selepas Kahwin yg mana paling manis?
Begitulah manusia ia tidak dapt lari dr kemahuan diri, kerana manusia ini lemah dan perlu kebergantungan sesama lain. Kadang2 dlm buat kerja-kerja islam timbul perasaan nk mencari isteri (solehah) sbg kwn dunia/akhirat. Dalam bersama berjuang timbul cinta kepada sesorang. Tiap kali berdakwah pasti ada suntikan sbg mangkin utk lebih daripada yg lain. Dalam soal ini mcm2 boleh jadi. Niat la berbeza sbb ingin menunjuk atau mendapat perhatian si dia. Ingin menojolkan diri dlm keadaan terpaksa utk dpt dilihat gah. Mengunakan Ukhwah sebagai penarik diri dan cara yg lebih baik. Ikhlas kerana muslimat, bukan kerana Allah. Buat kerja islam kerana si dia ada.
Ini semua adalah masalah pd hati kita sendiri merungkaikanya, Kita bnyk bersemangakt kerana adanya muslimat, sama juga kita bersemangat kerana adanya muslimin. Tidak mustahil mcm-mcm boleh berlaku. Niat dan perasaan kita di mainkan oelh syaitan dlm membuat kerja-kerja islam. Pada mulanya berUKHWAH dan seterusnya dah dpt no. tel BerCIntA, sambil menyelam minum air. Istilah Ukhwah ini kdg2 mcm2 ertinya sehinggakah satu platform utk berjumpa dan bersama pun dikatakah ukhwah.
Ukhwah itu lebih jelas di katakan di sini hanya sesama jenis. Cinta dalam diri itu memang satu mangkin dalam diri, cuma kita perlu tahu bagaimana hendak menggunakan mangkin tersebut dengan cara yg betul. Bukanya bermsj tiap2 masa hanya membincangkan pekara remeh dan dibualkanya panjang spti cuba mengayat sesorang. Iktilat juga mesti di ambil berat dlm kehidupan.Maafla sekiranya membuat pembaca terasa, sbb hanya menegur dlm penulisan merupakan dakwah palin mudah. Di harap semua pekerjaan kita itu ikhas kerana ALLAH. Jadikan Ukhwah itu sebahgian drpd cinta yg hakiki

Wednesday, October 28, 2009

Langkah demi Langkah

Posted by MFS_8812

Terketar2 juga tangan ini ketika menaip, dlm keadaan meniarap (mcm buaya) hendak mengupdate blog yg sekian lama sepi dengan artikel ataupun mcm diari utk di jadikan panduan yg ada gunanya serba sedikit kepada pembaca. Gambar di sebelah bersama kwn dan sahabat di KLCC sambil menunggu Bas. Teringat kata2 di belakangnya mcm suatu peringatan kepada semua dan juga saya. Nak taknak aspek Iman dalam diri satu dari aspek jati diri untuk melakukan sesuatu yang baik. Kebaikan itu boleh dinampakan tapi Iman itu hanya Allah yg dapat mengetahuinya dan menapakanya, sekiranya iman itu benar2 ada dlm diri tak mustahil Allah boleh menunjuknya kepada semua. Semua Ini perancangan Allah. Sekiranya di takdirkan Allah menguji keimanan dengan sekeping hati. Cakap pasal hati entah kenapa nak ungkai masalah hati.


Banyak Cerita tentang masalah hati nie sampai tak boleh nak di cerita. Dengki, Tamak, hasad, riak , Takbur, tak dengar kata itu semua masalah hati, bahkan bercinta juga satu dpd masalah hati tp itu semua mainan syaitan dalam diri yg penting letakkan Allah yg petama.Jadikan Hari ini lebih baik dari semalam.... dah jam 2.15 nak tido rasanya..... nanti smbung ngantuk betul



Wednesday, October 14, 2009

Kita Menang JIHAD di BP (Bagan Pinang)

Posted by MFS_8812


Letih juga mengenang sewaktu berkemepen di BP, walaupun hanya datang sekejap-sekejap namun di hati tetep merasai Aura Pakatan Rakyat. Untuk kali ini kontijen PAHANG di kehendaki berkempen di Estet2 yang bermajoritikan india, terfikir sejenak ? rasanya mcm mana nak tarik pengundi india nie....! mungkin kerana sudah mahir dalam Pilihan Raya ini, kontijen pahang mengunakkan taktik biasa dlm pilihan raya yang lepas....
Roti & Tea tarik percuma !!!! mari2, di Sua Betong hanya bermajoritikan kaum india dan daripadanya hanya berpendapatan rm400 ke bwh kot! jadi jamuan paling simpel kita bg roti canai.... Uli roti jam 5 jam dan jam 6 nak kena tebar... fuh blh jadi ker.... nanti takut2 keras... tp pengalaman mendewasakanya.... pukul 6 setup semua tempat dan pada awalnya sedikit....
Buka lagu tamil utk satu pendekatan... mari2 mkn tea tarik dan roti canai.... pd mulanya kaum india nie malu2 tp akhirnya beranikan diri dpt juga setel... ha sebelum lupa ada hadiah jua diberi kpd pemenang mkn roti terbanyak ada 3 hamper.....
satu2 org dtg ke UPU kami.... sehingga isyak.... cina bwk anak, ayo ala roti o!! anak cina berkata sambil berlari,.... ada juga pakcik india nie mkn sampai 8 kpg tp nak hadiah dah.... owh pening kepala nak hadiah awal pulak,... tunggu sampai abis la.... kelam kabut di buatnya utk memberi peluang sambil meraih undi... apa2 pun sabar, satu demi satu pemimpin dan exco datang sambil memberi ucapan.. tp yang tertarik SURIA (kelab penyokong pas (india) ) nama pangilan ia dapat tahu serba sedikit tentang agama islam dlm ucapanya berkata " org yg rasuah saya tau dlm islam ia tak boleh jadi saksi perkahwinan, apa tah lagi jadi pemimpin" dengan nada gah dan slang tamil sedikit, cukup mengambat petugas2 pas di tempat tersebut. Apakan tidak org bukan islam megatahuinya lebih dari kita... Program di gangu oleh Polis yg cuba untuk mempercepatkan program namun pendekatan kita dpt melengahkanya... akhir sekali hadiah di berikan kepada pemenang tempat pertama 12 keping roti di bantai bnyk sungguh kembang dlm perut... bagi hemper lagi... tmpt ke-2 10kpg dan tmpt ke-3 8keping... rasanya penat sungguh sbb jap lagi nak kena balik kuantan pada malam yang sama, tp yg penting dalam diri terfikir sekiranya ini keupayaan dan kesempatan yg diberikan oleh Allah kepadaku menjamin keredhaaNya cukup puas di hatiku berkata ini baru kerja kecil bagi petugas Islam cuba berfikir bagi petugas islam Sepenuh masa....

Terima Kasih, kerana membaca artikel ku ini... comment la sedikit agar penulis dpt muhasabah kembali

Thursday, September 24, 2009

Aku Hanya Semut Merah....

Posted by MFS_8812


Gambar di atas sekadar hiasan untuk mencantikkan blog... hahahah...
Temenung sejenak diri apabila memikirkan usia dh lanjut, di laman rumah inilah diriku berlari waktu kecil berdarah kepala kena baling batu, buat meriam tanah, meriam tin xsidenlah, terjun teris(sungai) lari dari rumahlah (lari setempat). Semua kenangan ini mendewasakan diriku, klw dari dulu sekolah di jenderak selatan mcm kes yg ku buat, klw di fikirkan nak tergelak sendirian.. pernah dulu aku bermain basikal di kws seladang yg penuh curam dan berbukit, suatu hari aku memberanikan diri nak turun bukit dengan basikal yg tayarnya plastik tiba2.. tiba2 aku melungsur laju sehinggakan brek tidak berfungsi... dan akhirnya aku tidak mampu berbuat apa2 lalu aku terus terlanggar pokok cempedak. Terhantuk kepala kat pokok cempedak tersebut dan pengsan di tempat kejadian.. Selepas 5 minit barulah aku sedar, datanglah ayah ku mengambil.. hahahah benjol juga kepala ini mana tidak tercabut kulit pokok tu... kesian... tula ngada2 nak eksyen... Begitulah pengalaman di jenderak Utara.. akhirnya berpindah di temerloh...
Selepas macam2 di temerloh aku pergi ke sekolah teknik... di temerloh dan skolah teknik tu aku cerita lain la..
Akhinya aku jejak kaki di sebuah IPTA namanya kuittho tp skrg UTHM... niat aku nak blajar sambil "mcari" tu kata mak la... tp nak buat mcm mana telah di pilih Allah utk berjuang dlm kampus... hahah mcm2 kena "cuci" kena marah jgn balik la... siapa yer... akhirnya menjadi semut merah... aku mengenali shbt lain walaupun kwn sekelasku memperlekehkan kerja ku, siapa tau aku buat apa, yg tahu aku dan Allah jer.. Biarla aku bukan pimpinan... tp aku rasa suatu hari akan patut galas tugas tersebut,, bukan aku sje semua skali akan rasa brtanggungjwb suatu hari nanti ,,, walaupun aku tidak di takdirkan berada di atas namun aku lebih suka, kerna hidup di bwh takkan di pdg org di atas tp hidup di atas akan di pandg oleh org di bawah klw bwh ramai maknanya ia mestila la menilai sendiri... walaupun begitu aku tetap gembira dengan semuanya,,,
mcm2 ku kenali sifatnya ku kenali kerenahnya itu pun cukup mendewasakan segalanya,,,,,


Pilihan Raya kecil....

Posted by MFS_8812

kalau Upin dan Ipin dia kata Betul-betul,betul... sokonglah PAS....

Tiap kali di uji bagi pejuang Islam di malaysia... Kini di N.31 Bagan Pinang yg merupakan tsunami politik terbesar ... Di menangkan dahulu utk menarik pengundi membuka mata... manik urai, pematang pasir dan dua bukit, itulah ujian mudah bagi dae' berjuang.. tp kini di bagan pinang di uji sekali lagi tp ini lagi genting dan mencabar... kuasa pemuda2 di perlukan utk di gerakkan di dalam prk ini... jangan gusar analogi karut luar lagi.... jgn gusar andaian lagi... yang penting usaha yg kita miliki.. sejauh mana usaha yg di kuasai...

Warkah utk pengundi Pos:

Aku pejuang bangsa dan Agama,
Manakan aku letak,
dunia atau akhirat,
dunia ku kecapi,
akhirat pun mahu jua aku kecapi,
kini di beri peluang,
memilih calon di sanjungi,
jika aku pilih salah pemimpin,
dosa pahala hnya Allah yg tentui,
Klw aku pilih Islam Sepenuhnya,
bimbang kerjayaku di ragui,
di buang tanpa surat berhenti,
tp aku bimbang undiku di ragui,
undiku bkn boleh di rahsiailagi..
sbb ada pihak cuba nak memenangi,
pemimpin yg menang duniawi...
Asyik2 nak berlakon memenagi hati rakyatwi..
rupanya duit di kejari....

Friday, September 11, 2009

Sekilas pandang....

Posted by MFS_8812



Sudah lama rasanya tidak menaip perkataan di blog ini, hari demi hari berlalu.. Sedar tidak sedar sudah mencapai malam 10 terakhir ramadhan yg menyingkap mlm 1000 bulan. Malam di mana Al-Quran di turunkan yg di namakan Nuzul Al-Quran.. Begitulah malam yg mana di kejar oleh hamba Allah yang beriman tiap hari... bukanya 10 mlm terakhir shj.
Melihat gambar di atas teringatkan shbt seperjuangan di UTHM yg mana mengulit pelbagai sejarah tidak dapat di lupuskan walaupun guna "klorok". Dalam pemikiran ini memikirkan kemanisan besama-sama walaupun berlainan umur dan pendapat. Sejak mula kenal dengan pebagai aktiviti ukhwah yg melatih diri sbg pejuang agama, biarla apa kwn kelas nak kata... Mengenali shbt seawal sem 3 itulah memaniskan lagi tautan shbt yg lahir dari pelukkan nak "baliku" Rindu itu sja dpt melahirkan perkataan kepada shbt tersebut.. Rasanya nak baru semalam bergurau senda... tp rupanya dah lama...aku tinggalkan dia... Itulah kenangan shbt di UTHM yg sukar utk di lupai sejarahnya... Kena tegur jgn balik la... itu semua pengalaman... rindu rasanya bersama-sama... MMM umur makin meningkat tp sabarlah syg shbt.. tunguuuuuu..... kita bina semula ukhwan yg terjalin walaupun jauh seribu batu..

Thursday, August 27, 2009

Satu Cinta

Posted by MFS_8812




Klip video ini mengigatkan kita kepada pencinta yang sebenarnya iaitu Allah, satu cinta lagu yg memberi peringatan yg mana cintalah kepada pada yg satu iaitu Allah.
Satu cinta yang di cari hanya pada Allah yg lebih mencintai diri. Walaupun sudah menjadi fitrah yg mana minat, Allah menguji sebenarnya. Di hadirkan perasan cinta dan sayang pada manusia sementara untuk dirasai dan akhirnya berpisah, itulah cinta dunia yg tidak kekal. Perasaan syg tidak dapat lari dari hati, sbb itulah di timbulakan oleh Allah perasaan sayang agar bila sayang akan di ingati dan pada konsep yg mudah mengigati Allah tiap masa.

Thursday, August 20, 2009

Pengalaman yg diberikan dari Allah

Posted by MFS_8812

Syukur tidak terhingga kepada Allah yg merancang ini semua demi memberi pengalaman kepada hambanya.. itulah kata-kata yg dapat di lafaskan tanda kegembiraan bertandang ke Miri, Srwk pad 15 ogos... dengan kehadiran Ramli Sarip, Azhan Atan dan motivator Ustz Akhwan Afandi cukup menggamitkan konsert islamic yg yg julung2 kali berada di miri. Konsert motivasi ini julung2 kali di adakan, dengan kelolaan Yayasan Amal Malaysia Srawak telah berjaya utk menarik peminatnya. Menaiki flight seawal jam 8pg cukup mengamit prasaan utk bertandang.. Berborak dengan Abg Azhan atan di atas flight cukup menghilangkan rasa bosan ketika berada 7km di atas aras laut...
jam 10 pg fligt yg kami naiki sampai ke miri. Yayasan Aman Malaysia Cawangan Sarawak banyak membantu kami utk menjayakan program termasuklah pengangkutan dan penginapan. Inilah salah satu konsert motivasi yang memberi suntikan kepada remaja kini. Konsert ini bukan semata2 konsert tapi merupakan konsert ketuahanan kepada pelbagai lapisan masyarakat utk menarik golongan muda kembali kepada fitrah islam sebenar. Di awal konsert lagi menekankan aspek islamik utk menjadikan konsert ini menampakan bukan konsert yg lalai yg di anjurkan belbagai pihak dahulu. Inilah pendekatan yg perlu di lakukan sebagai pejuang islam utk menarik golongan muda mahupun berumur utk mendekatkan diri kepada Allah dengan pelbagai strategi utk menarik mereka kembali fitrah.. inilah pengalaman bersama sahabat seperjuangan yg di berikan oleh Allah kepada kita utk di ceritakan supaya menjadi suntikan si pembaca... terima kasih Allah

Apa sebenarnya h1n1?

Posted by MFS_8812

Apa itu H1N1?

viral novel influenza atauA H1N1. ianya berasal dr virus avian flu (selsema burung H5N1) yang telah menjangkiti babi @ khinzir dan telah bergabung dengan swine flu (yg sepatutnya hanya menjangkit ternakan babi sahaja) dan telah evaluasi (mutasi) untuk penyesuaian diri di dalam ‘host’ yg lebih tinggi di dlm rantaian makanan @ manusia. dan semasa di dlm badan manusia, sekali lagi ia berevolusi supaya ia menjadi ‘air born’ dan menjangkit dr manusia kpd manusia.

Jangka hayat virus

Oleh kerana ia adalah viurs yg air born, ia hanya boleh bertahan di udara selama 2 hingga 8 jam sahaja. jika selepas tempoh tersebut ia idak mendapat perumah @ host( badan manusia) ia akan mati. Maka bilik yang dibiarkan selama 24 jam dengan air ventilation yg baik….akan ‘bersih’ dr virus tersebut

virologi virus H1N1

incubation period yg singkat pada purata 2 hari dgn julat 1 – 4 hari
ini bermakna ia cepat menyerang badan manusia setelah ia menjangkit pesakit
pesakit akan menunjukkan simptom selepas 1 hari dijangkit paling cepat dan selewat2nya hari ke-4
H1N1 sebenarnya adalah selsema biasa namun kpd pesakit yg berisiko, ia dapat membunuh. jika pesakit adalah seorang yg normal, ia hanya akan memberi kesan seperti demam selsema biasa dan batuk.

Cara serangan

virus ini boleh disebarkan melalui batuk, bersin dan percakapan
virus ini akan menyerang sistem pernafasan ( seperti selsema burung dan SARS)
peringkat awal, ia hanya pada ‘trakea’ jika tidak mendapat rawatan awal, ia akan menyerang paru2 dan boleh menyebabkan kematian akibat ‘lung collapse’ia amat merbahaya kpd golongan yg berisiko tinggi.


Thursday, August 6, 2009

Selamat BerKonvo bagi Pelajar UTHM

Posted by MFS_8812

Tahniah...!!! kepada siswa/siswi uthm yg berjaya mengakhiri dan menghabiskan pelajaran di UTHM. Begitulah khendakNya dari Allah yang mahukan hambanya menimba ilmu dengan sebaiknya utk mendepani mehnah di sana kelak. Kadang2 kala terdetik di hati betapa rindunya dan manisnya di kelas semasa P&P yg tiap hari yang di lalui dengan indah dah tidak menandakan kebosanan tiap hari. Dengan kawan2 dan sahabat yang banyak membantu dari pelbagai aspek tidak kira dari akademik mahupun sahsiah diri. Begitulah kehidupan sebagai mahasisiswa/i yang cuba untuk memperbaiki diri yg asalnya dahulu dari segumpal darah menjelama seraut wajah kemudian di hembuskan nyawa itulah kebijaksanaan Allah mencipta manusia. Amat singkat masa ibaratkan kemarin baru bertadika dan semalam baru bertingkatan tapi rupa-rupanya sudah meningkat dewasa. Sekarang berpijak pada bumi yang nyata yg sememangnya realiti kita yg sebenar... ia ibarat semalam kyalan di dalam mimpi ataupun fatamogana yg bermain di bernak pemikran.. Begitulah kehidupan kita kadang2 kita terkena imbasan iaitu merasai pernah melaluinya ibarat penceritaan yg akan di lalui adakah ini keistimewaan ? Terasa seperti pernah melaluinya dua kali ibarat melihat takdir di layar. Mugkin ilusi atau mainan perasaan yg selalu di hantui oleh pelbagai perkara. Itulah menyebabkan semangat tenggelam yg menyebabkan jiwa berbisik dan itulah dinamakan dugaan. Mata mestilah terbuka utuk menguji keimanan yg diluarnya kekuatan setiap diri insan.. Hanya Allah yang menjadi pendorong dan perangsang utk memperbetulkan keadaan untuk bangkit semula membetulkan langkah perjuangan agar dapat mengekalkan hati dan semangat agar di kurniakan ketabahan... Itulah sebenarya manusia yg memerlukan pertolongan dari penciptanya dengan berdoa agar tidak lemah daya dengan dugaan Allah yg hanya insan terpilih yg dapat melaluinya dengan tabah.... WSS



Wednesday, July 1, 2009

Selamat Berjuang

Posted by MFS_8812




Friday, June 5, 2009

Selamat BerMuktamar....

Posted by MFS_8812



Selamat Bermuktamar PAS untuk kali ke 55... Perkukuhkah lagi dakwah islamiah...... Terus bertahan walupun terdapat media masa cuba memainkan isu ulamak atau profesional!!!! itu semua agenda utk menjatuhkanya..... Walaupun berada sibuk dalam keadaan berPRaktikal ini, sempat jua utk melihat internet yg menjadi salah satu pernyampaian yg terbaik dari media massa yg semakin senget dalam dacing, ini terbuktilah dacing tidak akan simbang.... hehehe.... Dacing lama kelamaan akan senget dan akhirnya jatuh berguling ke tanah dan akhirnya pecah... hihihi...

Terus bergerak sebagai parti islam walaupun sudah mencapai genap 55 tahun,, begitu lama..... Sama dengan usia nakhoda keluargaku... Terus teguh... Dulu kini dan selamanya islam tetap bertapak.... bukan islam keturunan tapi islam pencarian itu kita hendakkan... kita mencari amalan yg sebnyk mungkin di dunia utk laburkan di akhirat kelak.... Takbir... Dan selamat berjuang...

Saturday, May 30, 2009

KELEBIHAN ...

Posted by MFS_8812


Mukjizat di sebalik BISMILLAH


BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz "BISMILLAHIR ROHMAANIR
ROHIIM" yang bermaksud "Dengan nama ALLAH Ya ng Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang."


KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1. Ya ng pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis
sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis
pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2. "BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu
dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak
BISMILLAH diturunkan kepada Adam.." (Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah
barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang
dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada
orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH
dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya..

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah
BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka
ada 19 ( <QS.AL Muddatsir:30).Ibnu Mas'ud berkata:
"Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah
BISMILLAH 19 kali setiap hari."

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf
berkata, "Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan
kamilah kehebatannya."

8.. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan
mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala
dosa kedua orang tuanya..

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala
gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak
tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan
kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang
yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah
keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.


Thursday, May 28, 2009

PERJALANANKU...

Posted by MFS_8812


Sudah lama juga tidak mengUpdate blog yg telah di tinggalkan berminggu-minggu.... terasa terketar-ketar untuk menaip di cc IN-SAFF ini yg tidak biasa dgn papan kekunci desktop ini... walaupun terketar-ketar untuk menaip ayat namun mahu juga untuk berkongsi suatu pengalaman untuk bersama-sama utk memperbaiki yg lalu... Pejalanan demi perjalanan di tempuhi utk memperbaiki diri agar dapat kukuh dengan pegalaman yg ada.... Itulah kadang2 pengalaman dapat melibatkan diri utk merasai dakwah yg sebenar itu sendiri.... walaupun setiap hari bkerja semata mata utk memenuhi syarat praktikal kadang-kadang kita lupa kepada siapa patut kita bekerja.... Kdang-kdang ketika menyiapkan ODD terus terasa siapa yg patut kita bekerja... dengan setiap hari kdg2 boleh lalai dengan manusia... perjalanan demi perjalanan harian cuba utk di tempuhi sehingga suatu masa lupa tanggungjawab yg sebenar... lupa kebahagiaan di waktu sepi seorang diri..... kadang2 termimpi-mimpi sahabat yg byak membantu di UTHM... dengan guarauan dan teguran meraka terasa satu nikmat kekeluaragaan kedua dalam diri... sejak itulah timbul rasa syg antara shbat walaupun terasa pahit utk berpisah utk selama-lamanya ataupun sementara.... terkebil-kebil juga mata menahan tp apakan daya mereka jauh.... dgn diikatkan dengan pemikiran islam yg sebenar terasa suatu keluarga yg kuat ikatanya....

Wednesday, May 20, 2009

Diari Hidup di Perantauan

Posted by MFS_8812


Sejak dari kecil memingidamkan perantauan yg dapat mendidik pengetahuan dan mengasah pemikran untuk bertarung di medan perjuangan kehidupan. Namun kini akhirnya dapat merasakanya bagaimana sukarnya menempuh satu perantau tanpa ilmu yg cukup dan senjata yg cukup. Klw dari dulu ke selatan tanah air utk melanjutkan pelajaran tp kini di utara utk berpraktikal semata-mata berjauhan dari keluarga utk belajar tentang kehidupan makhluk menyelusiri lebuhraya denai semata-mata secebis pengatahuan dan permandangan yg suatu hari nanti akan dapat melatih diri secara tidak langsung utk berjuang kepada medan yg sebenar yg menanti.

Seawal 8am keluar utk menghabiskan waktu praktikal seperti manusia biasa untuk mencari nafkah dengan berbekal satu semangat harian utk memperbaiki hari semalan. Tetap cekalkan hidup utk berpraktikal yg jauh dari keluarga agar dapat menimba hidup dengan lebih cemerlang hari demi hari. Dengan menghadap ODD setiap hari dengan menukargantikan komponen yg rosak di sebuah syarikat di Seberang Jaya Prai , cukup merasakan pekara yg sama di lakukan amat bosan utk di perkatakan tetapi merasi waktu amat singkat sehingga 5.10ptg.

Begitulah rutin harian yg dapat dilakuakn utk menjalani hidup praktilal di negeri org. Teringat kata kwan di tempat belajar hari itu, yg menyatakan carilah pekara yg baru spt merantau sbb apbila sudah khwin sukar untuk merasainya. Kata2 tersebut mengangkat pemikiranku jauh utk bertandang ke negeri org utk merasai waki' di negeri ini. Begitulah kehidupan seoranga manusai biasa yg inginkan pekara baru utk melatih sedikit demi sedikit pglaman merasai cara hidup,siasah,dialek,makanan,pemandangan utk mengecapi kehidupan yg mana suatu hari nanti ilmu ini dapat digunakan utk berdakwah dengan pelbagai uslub. Begitulh hidup manusia, kadg ia lebih dekat dengan ALLAh apbila berjauhan dgn keluarga, kdg2 lebih dekat dgn ALLAH apbila merantau. Di harap sedikit sebnyak pengalaman ini dapat menjadikan ibadah lebih khusuk utk memperbaiki hari seterusnya... WSS



Tuesday, May 5, 2009

KISAH HIDUP KAMAL ATARTUK!

Posted by MFS_8812

Teladan Dari Kisah Hidup Mustafa Kamal Attatuk

IDEOLOGI KAMAL ATARTUK DI TURKI


1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt / ROCK.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tie dan topi (sesuai dengan
kehendak barat)
3.
Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.
4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung
kepada pakaian moden"
5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki
7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsure-
unsur Arab dan Parsi.
8. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka
diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan
10. Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan
12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
16. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara Islam
17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
18. Menganggap dirinya Tuhan sama seperti Firaun.

Begitulah ideologi baru yang ditukar oleh KAMAL ATARTUK untuk menghapuskan sedikit demi sedikit ciri-ciri pentadbiran khalifah . Yang ingin di keutarakan di sini adakah malaysia akan menjadi seperti turki satu masa nanti. Ini kerana bermacam-macam yg telah terjadi di malaysia dengan bermacam-macam keterbukaan dalam islam sendiri telah di gubal oleh kerajaan malaysia kini. Cukup dengan kes murtad yg semakin menjadi-jadi kini yg semakin hari semakin serius penularan wabak murtad tidak cukup lagi dalam pemikiran mahasiwa kini... Justeru itu gejala murtad mesti diambil serius kerana ia dapat menggoyahkan agama Islam sendiri. Umat islam di malaysia seharusnya peka dan active skrg kerana pelbagai agenda yg dilakukan oleh kristian yg mengkristainisasikan masyarakat kini.

Posted by MFS_8812




Saturday, May 2, 2009

Peranan ICT

Posted by MFS_8812



GOLONGAN belia sinonim dengan tenaga dan minda kreatif serta inovasi. Kelebihan itu andai dipacu dengan penuh hikmah ke jalan dakwah, pastinya menghasilkan impak hebat dan bermanfaat untuk agama serta masyarakat.

Usaha dakwah memerlukan momentum dan kepakaran tenaga muda. Maka golongan muda yang sudah melalui proses tarbiah seharusnya diberikan peluang berada dalam barisan mengembangkan syiar Islam.

Untuk itu, golongan belia tidak perlu berasa rendah diri dan hendaklah bijak mengaplikasikan kemahiran dimiliki untuk menyumbang ke arah memperkasa usaha dakwah.

Penemuan bidang baru seperti teknologi maklumat, perniagaan, penyiaran dan penulisan seharusnya menjadi medan dakwah yang terus disuburkan oleh golongan belia.

Bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) mempunyai banyak peluang untuk pakar animasi dan multimedia berdakwah. Aplikasi dan perisian jawi, bahasa Arab berbentuk permainan dan kuiz dalam talian boleh direka cipta bagi menambah nilai pengajaran pendidikan Islam.

Sementara penjualan buku dakwah melalui laman web juga boleh diusahakan pakar laman web bagi proses pengembangan ilmu semakin berkembang dengan pantas dan meluas.

Peluang dakwah dalam bidang kesenian turut terbuka luas untuk belia. Kemudahan muat turun nada dering ke telefon bimbit berunsur kesenian Islam perlu diperluas bagi menyaingi kebanjiran nada dering pop komersial yang meluas.

Sementara galakan terhadap penerbitan album nasyid bakal memberikan impak dakwah melalui kesenian. Di sinilah kepakaran penggubah lagu dan lirik lagu dakwah bergabung dengan pemilik teknologi rakaman suara untuk menghasilkan album dakwah bermatlamatkan mencari keredaan Allah.

Selain itu dakwah dalam bidang penyiaran sama ada radio dan media elektronik menanti golongan belia. Kerjaya dalam bidang penyiaran radio Islam seperti Radio ikim.fm umpamanya mampu mendedahkan generasi muda dengan penyebaran dakwah kepada massa.

Ini melalui penerbitan rancangan berunsur keagamaan seperti temu ramah ilmiah, forum bersama tokoh agama serta drama radio dakwah. Mengambil kira pengalaman ikim.fm mengendalikan slot dakwah seperti forum bicara Ad-deen, sudut hukum, duniaku buku dan carta nasyid.

Penulisan dakwah pula kini mempunyai masa depan cukup cerah dan seharusnya menggunakan bakat penulisan kreatif bagi menghasilkan lebih banyak cerpen serta novel berunsur dakwah sebagai sumbangan untuk memacu kegemilangan Islam. Lebih daripada itu, skrip drama dan filem dakwah kini mempunyai ruang untuk ditonjolkan bagi memenuhi misi dakwah.

Laman blog juga membuka satu lagi ruang remaja dan belia untuk berdakwah pada peringkat global. Cuma kebebasan di alam maya itu tidak harus disalahgunakan. Penulis blog dakwah perlu bertanggungjawab terhadap idea yang dilontarkan.

Golongan belia sebenarnya mampu menjadi pendakwah hebat. Cuma, kelompok ini mesti menjalani proses tarbiah untuk menjadi pendakwah selain memahami keperluan dakwah itu. Semoga sumbangan belia dapat menjadikan mereka lebih matang dan memenuhi tanggungjawab menyebarkan syiar Islam kepada semua.

Tuesday, April 28, 2009

Sebuah Pertemuan Terakhir

Posted by MFS_8812


Selamat Berjuang........
itulah yg dapat di ucapan yg terakhir utk shabt yg masih dalam pengajian. Kini ku berada di arena di luar untuk menegakkan islam di luar..

Ketika diri mencari sinar untuk menerangi laluan hidupku di kampus,
Ada kalanya langkahku tersasar dari landasan dan Tersungkur di lembah kegelapan,
Bagaikan terdengar bisikan rindu yg mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu sahabat menyentuh kalbu dan menyalakan obor pengharapan baru.

kadang-kadang tika ku kealpaan kau bisikkan bicara keinsafan
sehingga kau beri kekuatan tika aku diuji dengan dugaan

Saat ku kehilangan keyakinan kau nyalakan harapan baru,
Saat ku meragukan keampunan Tuhan kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala,
Menitis airmataku keharuan kerana sebuah pertemuan yg mendamaikan yang dahulu keresahan,

Cinta yang semakin kesamaran kau gilap cahaya kebahagiaan dengan tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan.

Titisan air mata menyubur cinta dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu serta damainya hati Yang dulu resah keliru

Cintaku takkan pudar diuji dugaan dalam mengharum dalam harapan,
Moga kan kesampaian kepada Tuhan lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh di hati ini dikurniakan teman sejati,
Menunjuk jalan dekati-Nya tika diri dalam kebuntuan,
Betapa aku menghargai akan kejujuran yang kau beri,
Mengajarku mengenal erti cinta hakiki yang abadi.

Tiada yang menjadi impian selain rahmat kasih-Mu Tuhan,
Yang terbias pada ketulusan sekeping hati seorang insan
Bernama TEMAN






Sunday, April 26, 2009

Diskusi Hangat di Pesta Buku PWTC

Posted by MFS_8812

Dari jauh datang bertandang ke pwtc kami terus ke ruang legar untuk mendegar diskusi antara penulis buku diantaranya : A Samad Said dan Faizal Tehrani yg begitu tersohor dengan penulisan yang mantap dan dapat membuka minda pembaca. Dalam diskusi juga ada di kaitkan dengan isu Pemansuhan PSMMI yg sebelum ini membuat demonstari secara aman dan di kecam oleh pihak tertentu di turning agar rakyat binggung demostrasi tersebut. Di diskusi ini A Samad Said dengan menyatakan bahawa dalam demo tersebut dia terlibat untk membantah pembelajaran Matametik dan Sains dalam Bahasa Inggeris PSMMI kerana beraggapan Bahasa Melayu perlu di daulatkan bertepatan dengan perlembagaan malaysia iaitu bahasa melayu sebagai bahasa rasmi. Tidak juga di nafikan Faisal Teharani juga menyatakan sokongan keatas pemansuhan PSMMI yang memberi impak yang besar kepada org melay masa hadapan.Di sebelah kiri Faisal Tehrani juga adalah seorang Setiausaha Di timbalan perdana menteri yang juga menyokong pemansuhan PSMMI. Begitulah pacaran ayat yg dapat di silaukan oleh penulis tempatan yg menyokong pemansuhan PSMMI dalam masa yg sama menaikkan tahap bahasa melayu yg selama ini kelam dengan bayang-bayang sendiri yg telah di putarbelitkan oleh pihak tertentu.


Tidak juga di lupakan oleh penulis buku ayat-ayat cinta yang mencapai jualan 1 juta naskah di indonesia yg datang bertandang di Pesta buku Pwtc iaitu Habiburahman El Shirazy yang sekali lagi telah menerbitkan buku seterusnya iaitu " Ketika cinta bertasbih 1 dan 2" yang telah menyajikan cinta berbentuk islami yg bertepatan dengan syarak yg di adaptasikan oleh kaya Habiburahman El Shirazy yang akan di tayangkan di pawagam seluruh dunia pada 11 mei 2009. Cerita ini tidak menyamai cerita ayat-ayat cinta yg sedikit menyerong dari landasan syarak kata beliau.Sila lawati blog http://www.filmketikacintabertasbih.com/
untuk melihat lebih terperinci tenteng KCB ini.

Treller KCB:




Friday, April 24, 2009

Persahabatan ( Sahabat Sejati) : Riak muka sahabat masih terbayang

Posted by MFS_8812

Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan
dan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan
mempunyai nilai yang indah...

Persahabatan sering diuji beberapa cobaan, tetapi
persahabatan sejati sentiasa mengatasi cobaan itu bahkan
bertumbuh bersamanya...

Persahabatan tidak terjalin secara paksaan tetapi
membenarkan proses yang panjang seperti besi yg menajamkan besi,
demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya. 
Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti,
diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak,di gurau di ejek "bulat"
namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan bahkan perkuat ikatan dan bukan
dengan tujuan kebencian.

Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan
untuk menghindari perselisihan, justeru itu karena kasihnya shbt
ia memberanikan diri menegur apa kekruanganya.

Sahabat tidak pernah memberi kasih sayang ciuman,
tetapi menyatakan apa yang amat menyakitkan demi menegur
dengan tujuan sahabatnya mau berubah.

Proses dari teman menjadi sahabat membenarkan usaha
pemeliharaan dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita
memberikan bantuan barulah kita memiliki motivasi
mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih
dari orang lain, tetapi justeru ia beriinisiatif memberikan
dan mewujudkan apa yang diberikan oleh sahabatnya.

Kerinduannya adalah menjadi bahagian dari kehidupan sahabatnya,
kerena tidak ada persahabatan yang dimulakan dengan sikap ego.
Semua orang pasti ia sahabat sejati,
namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya.
Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun
ada juga yang begitu hancur kerena dikhianati sahabatnya.


Renungkan :
**Mempunyai satu sahabat sejati lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri
“Dalam masa kejayaan, teman2 mengenal kita. Dalam kesengsaraan, kita mengenal teman2 kita.”**

Wednesday, April 22, 2009

#...Masih ada waktu...#

Posted by MFS_8812

Teringat lagu dari rast-"masih ada waktu" yg maksudnya tersembunyi yg mendambarkan satu kenangan bersama-sama kwn dan sahabat sepanjang berada di UTHM. Begitulah luahan kata yg sedikit sebanyak memberi kesan kepada diri untuk menghitung dosa-dosa lalu. Kadang2 terfikir ada dosa-dosa kecil sepanjang bersama-sama kwn mahupun shabat yg megenali diri ini yg sentiasa "happy" sepanjang masa melawak bersama sahabat untuk menguatkan lagi ukhwah. Tapi apakan daya apbila haluan masing-masing sudah jelas utk mengembangkan diri mahupun agama ke tahap maksimum. Minta maaf kepada sesiapa yg mengenali diri ini yg tidak lekang dengan gurauan kosong. Kadang perbezaan sifat lebih mendekatkan diri utk bersama mengenali yg lain dalam bersama mempunyai fikrah yg jelas utk di aplikasikan ketika di luar..


Pilu..
Pilu rasanya hati bila nak meninggalkan rakan-rakan yg lain dengan pembawakan diri masing-masing dengan membawa satu semangat untuk berada di luar. Begitulah diri kita 




Sunday, April 19, 2009

Sunnah Orang Berjuang 1

Posted by MFS_8812




Posted by MFS_8812

Kenangan Generasi kU

Posted by MFS_8812



video

Waktu Kenangan bersamamu takkanku lupakan bersama mu sahabat

Tuesday, April 14, 2009

Menyelusuri duri dalam diri

Posted by MFS_8812


Sudah tidak dapar di nafikan lagi kita sebagai hamba yg kerdil lagi hina utk meminta dari penciptaNya. Maksud manusia juga dapat mengerti bahawa manusia sentiasa lupa dengan tanggungjawab dan peranan yg sepatutnya di lakukan. Tapi org yg bijak dan cerdik adalah mereka yang tidak lupa. Tidak lupa di sini adalah mereka yg sentiasa mengigati amalan yg dibuat sebelum mahupun selepas di lakukan. Lagi manis di katakan di sini bhwa org yg berjaya dunia dan akhirat ialah mereka yg tidak lupa, walaupun pada asalnya maksud manusia itu lupa. 

Hendak di bincangkan di sini bahwa sifat lupa ini kadang-kadang menjadi satu "Nightmare" utk para pelajar khususnya yg mendekati musim peperiksaan akhir. Hendak di kaitkan lagi jika lupa itu kadangkala menyebabkan terjerumus di dalam kancah maksiat kerana lupa akan peringatan darinya. 
Itulah pentingnya sahabat yg mengigatkan apa yg di lupa. walaupun tidak mempunyai rakan sekelas yg sefikrah dengan kita untuk mengigatkan. Kadang kadang lari dari landasan, sbb tiada "templete" yg sebenarya. Kadang kadang pemikiran kita tidak sama dgn org lain, begitu juga yg berlainan fikrahnya. Pemikiran mereka perlu di transfer sedikit demi sedikit seperti "Download file" agar penerimaan mereka berjaya" namun masih ada golongan yg meletakkan mereka sbg "Black list" yg mana amat sukar utk di ubati.
Itulah mehnah dalam kehidupan, ada kalanya kita kena memahami situasi org lain utk meletakkan sesuatu pada tempatnya. Menjalani kehidupan sebagai siswa yg ada kalanya berkomitment dengan seseorang bukanlah penghalang utk melakukan tgas asalnya. Kadng2 persoalan yg bermain di fikiran mereka sudah di ketahui awal lagi, namun jawapan yg sepatutnya masih belum dapat di cari....
Memikirkan sudah mencapai sem akhir banyak rupanya tribulasi yg lebih mendalam lagi dapat dirasai rupanya makin lama kita bersituasi-semakin mahir untuk memperbaiki. Namun apa kan daya apbila kena pada diri terus terdiam.Sekian...

Maaf susunan bahasa yg kurang menarik kerana masih pening...


Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.