MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Thursday, December 24, 2009

C.I.N.T.A PERJUANGAN

Posted by MFS_8812


Lega dan puas itulah yg dapat dikatakan dan digambarkan dalam hati, akhirnya masalah InsyaAllah dapat di selesaikan. Semuanya perancangan ALLAH yg di permudahan kepada kita dalam strategi yg tidak di sangka-sangka dapat menyelesaikan kerumitan. Selepas berfikir bermacam2 akhirnya dapat jua menyelesaikan masalah, perancangan inilah yg dinamakan Perancangan Allah. Entah kenapa malam ini, hendak menulis mengenai perjuangan. Mungkin di sebabkan cerita atau post lepas acap kali mengunaakan perkataan CinTA. Itulah perkataan (Cinta) yang selalu di gunakan bagi mereka yg minat kepada sesuatu/makluk, sebab cintalah mengambarkan segalanya. Kali ini aspek cinta sekali lagi terfikir selepas solat Isyak' tp Tajuknya Cinta akan perjuangan.
Kemarin, setelah meninggalkan uthm selama 5 bulan rasanya rindu hendak berjumpa sahabat lain untuk menanyakan khabar. Tapi malangnya, semua mereka tiadah(versi cakap sabah) di rumah yg kerap kali pergi, hnya semata-mata melihat sahabat dan bertanyakan khbar. Rindu, itulah perasaan pertama di alami setelah lama meninggalkan uthm apatah lagi perjuangan kecil dahulu.
Terfikir Sejenak, rupanya aku masih cintakan perjuangan bersama shbt dalam bergerak kerja demi menyedarkan masyarakat kampus tentang islam. Gundah gualana masuk ke Uthm, melihat pelbagai asessori di tambah di kampus sudah cukup utk membuak-buakan perasaan dlm hati utk menyambung semula perjuangan walaupun berhenti seketika. Sememangnya Rindu dan Cinta perjuangan yg melatih kita utk bersusah payah dahulu dan merasai kemanisannya selepas itu.
Rupanya, waktu merasai perjuangan itu tidak boleh dirasa lagi sehinggalan kita sudah lari dari perjuangan tersebut dan barulah ketahui kenikmatan bersama perjuangan apatah lagi shabat yg mengambil berat tentang diri. Banyak sekali nama sahabat yg membantu diri ini, dalam membentuk diri sehinggakan tidak membenarkan diri utk pergi, begitulah kemanisan perjuangan yg tidak dpt di rasai lagi masa kini dan akan dapat di rasai kelak nanti dengan nostalgia bersama shbt seperjuangan.
Takdir, itulah ungkapan mudah utk mengambarkan perancangan Allah dalam urusan hambanya utk mendidik dan melahirkan Cintakan perjuangan di luar yg lebih besar cabaran dan mehnah dengan keadaan situasi yg berbeza dgn pelbagai sifat manusia di luar sana. Begitulah, rancangan Allah utk memenuhkan pengalaman dlm diri manusia utk mentarbiyah makhluknya agar menjadi pejuang agar menyambung perjuangan yg semakin lupa oleh peringkat remaja kini.

2 comments:

M.Firdaus said...

anda sudah mencipta pengalaman manis di kampus dan memang lumrah manusia akan merindui pengalamna manis mereka. Tetapi jgn hanya bersandar kepada pengalaman lalu, binalah masa depan yang manis sebagaimana yang anda impikan supaya ia juga akan menjadi kenangan manis di masa hadapan. Ana jug sedang merasa sepertimana yang enta rasa.

MFS_8812 said...

Begitulah perasaan bila dah lepas baru trasa, tp semasa rasanya mcm tiada apa2...

Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.