MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Sunday, April 11, 2010

aPakah Yang Berada di Sana ???

Posted by MFS_8812

Tiap hari, demi hari demi waktu, terus berjalan demi mencari Cinta yang suci agar membina diri ini agar lebih kuat dalam melawan tibulasi dan mehnah yg menggocang diri. Memandang jauh pantai , terfikir apakah yg berada di sana, kenapa aku tidak nampak di depan sana.. begitulah kehidupan demi sebuah perjuangan. Mehnah yang tidak di ketahui bila dan masanya, Allah menguji dengan pelbagai hadiah dunia, semata-mata mahu melihat adakah hambaNya ini masih kuat utk melawanya. Berjalan dan terus berjalan demi mencari ketenagan dalam diri di tepi pantai sambil memikirkan kemana arah tujuan hidup dengan sedikit perasaan membolak balik dari syaitan laknatullah dalam diri terus aku lemparkan perasaan ku dengan menuteralkan segala yang ada. Semua yg di nampak pada mata kita sekarang tidak semestinya kita punya dan di miliki dengan mudah, beginilah kehidupan ada kala kita mesti dapat apa yg di minta dan dapat apa yg tidak di minta. Merenug di depan sana, apakah akan aku ketahu kelak perjalananku. Mana arah ku, di sebalik dua jalan yang ku pilih, manakah jalanku sebenar dengan usiaku sebegini, hanya Allah yg mampu mengaturkan perjalanan dan hanya istikharah yang memandunya. Perjalanan di depan merupakan salah satu tanggapan awal yang di nampak dan pandangan lainya hanya cabaran dalam kehidupan.


Berjalan dan terus berjalan demi mencari pengalaman, akhirnya berhenti di Pantai Batu Hitam, Beserah ( Aku berserah kepadaMu ). Berjalan berseorangan sambil melihat telatah manusia yang berperanan sebagai Ayah, Ibu dan hamba Allah dalam melengkapkan sebuah kehidupan yang melengkapi sebuah perjuangan agar berjuang utk terus hidup. Manusia di ciptakan kekurangan dan kelebihan agar manusia melengkapi sebuah penghidupan agar sering mengigati antara sama lain, betulah maksud manusia iaitu "lupa". Berfikir sejenak berjalan di tepi pantai demi sebuah ketenangan yang sedalam-dalamnya sehingga mencetuskan keinginan hingga ingin mecetuskan kemahuan utk mengetahui kenapa kita perlu ketenangan dalam diri. Akhirnya persoalan demi persoalan di rungkai, sedikit demi sedikit ia boleh di fahami , ketenangan tidak dapat di rungkai dengan kata-kata dan boleh di rasai. Dengan mengigati Allah jiwa akan menjadi tenang. [Surah Al-A'raf 205-206]. Merasai kekosongan dalam diri inilah yang menyebabkan berasa masih lemah dan tiada kekuatan dalam diri, tapi sebenarnya kekuatan itu lahir apabila kita mengigati ALLAH, SubhanaAllah... indahnya perasaan ketenanganMu. Begitulah juga manusia, ia memerlukan kekuatan agar tidak berasa kekosongan dalam diri, kekuatan itu datang dalam diri apabila kita berusaha demi Allah, insyaAllah ia akan mucul izzah dalam perbuatan dan pekerjaan kita sekalian.





Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.