MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Sunday, March 7, 2010

KEMATIAN ITU PASTI

Posted by MFS_8812


Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."


Sebak mengenangkan tentang mati ini, sbb sekiranya penulis ini mati terlintas fikiran dalam hati "adakah cukup amalanku hidup di muka bumi ini".. mana tahu selepas "logoff" blog ini Allah mengambil nyawa ini tanpa di sedari. Anggapla ia suatu muhasabah kepada diri kita agar lebih bersedia tntang mati. Kematian ini menyebabkan kita lebih bijak dalam melakukan suatu kehidupan. Berhati-hati dengan tindak tanduk dan aspek kehidupan begitulah mendekatkan kita kepada ALLAH dan mengigati mati setiap detik.

Sambil memandu juga boleh di ambil nyawa bila-bila, namun apabila di fikirkan sekiranya panduan kita ke arah yg benar tidak mustahil kita boleh di ertikan mati syahid sekiranya Allah yang menentukan. Memikirkan usia yg muda lagi dalam kehidupan sambil muhasabah diri tentang mati, dgn memikirkan siapa yg di tinggalkan selepas mati, apa yg terjadi selepas mati ini dapat membentuk pemilkiran perancang dalam amalan seharian yg di jalankan. Begitulah hidup kita, sekiranya di takdirkan menjadi abg dalam keluarga maka di takdirkan mati sbg abang yg ada peranan yg menanti sekiranya di berikan nyawa.Sekiranya di matikan dalam keadaan beristeri maka peranan suami utk menydiakan bekalan utk isteri mereka. Segala tidak tanduk kehidupan yg di rancang InsyaALLAh di permudahkan olehnya, cumanya diri kita kena bijak bersedia sebelum mati, bersedia menerima mati, bersedia selepas mati.

" Mati itu menjadikan kita cerdik dalam kehidupan"


0 comments:

Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.