MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Saturday, February 6, 2010

Meratapi perjuangan...

Posted by MFS_8812

Liku-liku, mehnah dan cabaran banyak di rasai oleh semua manusia apatah lagi berada dalam arena perjuangan. Sememangnya arena perjuangan tidak boleh lari dari kehidupan yg kerap kali di uji dari pelbagai aspek kehidupan agar matang dalam tindak tanduk. Segala kematangan yang di hadapi mestilah di gunakan sebaik mungkin untuk berjaya. Kejayaan itulah satu dari perkara yg ada dalam diri manusia sejak dari kecil lagi ketika azan di bisikkan di telinga kita. Begitulah hidup, semua manusia ingin berasa berjaya dan merealisasikan matlamat... Matlamat perlu jelas agar lebih kita faham dengan keadaan.
Sebenarnya mahu ceritakan tentang perjuangan... adakah perjuangan boleh berubah-ubah..????
Pelajar,, sekiranya kita di situasi pelajar apa perjuangan kita sebenarnya... mesti dah faham maknaya belajar. Belajar dari kata yg lain belajar semuanya tak kiralah akademik, sosial dan kepimpinan. Jadi perjuangan pelajar adalah belajar utk suatu hari nanti dapat membantu agama mungkin dari sudut ekonomi dan akademik...
Abang/kakak,,, Peranan seorang abang/kakak ? Sekiranya menjadi abang makna di sini perjuangan utk memimpin keluarga. Memimpin keluarga itulah salah satu peranan sbg abg/kak yg bongsu di samping menjaga keluarga dan adik beradik agar lebih terurus dan mengikuti kehdak yg di tetapkan dalam islam..
Pekerja... sebagai pekerja pula perjuanganya pula utk mecari dana diri mereka sendiri dan sekiranya berkeluarga mereka terpaksa menaja anak dan isteri mereka agar menjadi sebuah keluarga islam yg melahirkan perjuang/judullah agar memartabatkan islam di negara. Perjuangan ini memang ramai yg terlibat dan merupakan rutin harian..
Penceramah/ Pendakwah,, kategori inilah merupakan perjuangan yg sebenarnya dengan dakwah yg di sampai kepada pendegar inilah perjuangan dalam mendidik jiwa pendegar agar lebih taat dan patuh kepada ALLah..

makna di sini perjuangan tidak dapat lari dari setiap golongan dan manusia, namun sekiranya manusia ini berfikir sejenak dengan perjuangan mereka ini mestilah mereka terfikir matlamat kehidupan yg sebenarnya sebagai fitrah manusia yg yakin mereka memperjuangkan sebenarnya satu matlamat iaitu Allah.


Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.