MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Sunday, February 21, 2010

Cerita 1 : Part1 : Sebuah Pengharapan

Posted by MFS_8812

Terpaku ku sendirian di semak samun dlm belukar di keadaan tenang... mataku terus beralih kepada seorg kwn karibku Amin. Mataku terasa ingin melihat apakah sbnry berlaku... lantas aku terus meluru ke amin tanpa mengiraukan semak di sisi kiri kanan ku... Apa yg ku lihat kawan ku amin yg sebaya denganku terbaring rebah dalam keadaan meminta tolong.. "Fais tolong! aku! sakit nie!!" aku lagi terpinga apa yg berlaku sebenarya dlm benak hatiku.. Aku semakin kehairanan apabila tiada darah yg aku nampak di kaki amin dan cumanya dia meraum kesakitan. Aku kaku dan terpinga lalu terus aku berlari tanpa berselipar memijak duri-duri semalu yg kuraskan perit namu ku kuatkan jua utk menyelamatkan kwn baiku sejak dari aku sedar aku ada kawan dan terus menuju ke sekitar kawasan rumahku untuk meminta tolong. Aku melihat pak meon sedang menebas semak di kawasan belukar tepi bukit sana " Pak Meon tolong sy sekejap, amin kat sana ! mcm, kena sesuatu" perkataan mengah perpancar di ayat ku dan aku terus menarik tangan pak mat tanpa menghiraukan keadaan Pak mat yg hnya berkelambu (berpelikat). Dalam hati ku berkata "Salah kah aku membuat perkara sebegini kepada org tua??". Tanpa mengira lagi aku terus berlari pergi ke amin. Amin keadaan pucat dari mata kasar ku.. hnya aku lihat dia tergetar-getar pergelangan tangan sambil ku rasakan sejuk pada tnganya. "Astarfirullah.. dia nie kena patuk ular nie" kata Pak Meon. Aku terus terduduk dan menjadi lemah seluruh anggotaku, namu aku kuatakan juga utk menyelamatkan kwn ku yg baru aku kenali sewaktu pembukaan semesta persekolahan. Gagah berdiri semula kerana ku tahu, nak menyelamatkan dia agak tipis. Aku meriba kepala amin dgn Pak Meon meluruskan kaki sambil mengusap di tempat patukan tersebut. Aku nampak Pak Meon membaca seuatu pada kaki amin, namun air mataku tak dapat bertahan lagi dalam takungan kelopak mata lalu bercucuran jatuh ke muka amin. Mengenagkan saat bersama Amin wlaupun tak sampai 2 bulan perkenlan cukup memadai dgn 2tahun lamanya bersemuka. Aku kesiankan amin, yg merupakan anak tunggal Pak Zali dan Mak Cik Ziana yg selama ini percaya apa yg tindakan ku buat dalam teman seperjuagan dalam permainan di hutan. Air mata ku terus mengalir, walaupun aku tidak mengerti apa sbb yg aku nagiskan kerana usiaku baru 7 tahun. Bersambung......


0 comments:

Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.