MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Tuesday, March 10, 2009

Kelengkapan dalam memperbaiki kekurangan

Posted by MFS_8812

Dalam menempuh gelora perjalanan yg mencabar dgn tribulasi yg semakin lama mejadi bayangan sendiri, terdetik jua hati ini utk membicarakan suatu kelengkapan di bina dengan kekurangan.Begitulah cantiknya susunan dari Allah SWT untuk menghasilkan suatu kelengkapan, begitulah perancangan Allah SWT yg mencipta manusia dengan pelbagai kerenah, perangai dan sifat. Ditambah pula Allah mencipta berbilangan puak jua menciptakan berbilangan jantina dan juga bilangan jemmah islam utk di terokai dan di dalami.Jika sekiranya semuanya sama ia ibarat suatu kelompok manusia yg tidak mempunyai sifat utk mengetahui pekara lain. Ia di ibaratkan satu makhluk yang berada pada takuk yg sama, langsung tidak pandai merubah diri, beranggapan mereka sama tidak kurang tidak lebih. 


"Manusia di ciptakan kekurangan jua di ciptakan dengan kelebihan agar kita saling melengkapi dalam menempuhi ranjau duniawi"

kekurangan dalam diri jua dapat menterjemahkan kelebihan. Kekurangan di perbaiki sedikit demi sedikit dan suatu masa akan terhasilnya satu kelengkapan. Sekiranya ramai yg menunding jari kepada org lain tentang kesilapan yg mereka di lakukan. kita kena berfikikr kesilapan jua ada pada diri kita. berkemungkinan kesalahan kita kerana peneguran oleh kita tidak dibuat. Sekarang ramai manusia yg menegur selepas kesalahan berlaku. Sebab ini lah terjadinya bermacam-macam masalah spt mengumpat dan mengata. 

Satu situasi :
" Kak, akak kan berpengalaman dari saya  yang masih baru, boleh tak akak tujukkan pada saya apa yg sepatutnya di saya buat" kakak tersebut menjawab "mcm nie dik , akak akn tengok adik dari belakang kalau ada aper2 boleh tanya akak semula" adik bertya semula "Tapi nak di mulakan dari mana kak?" Kak mencelah "Adik boleh mulakn dengan kaedah adik sendiri kalau ada aper yg rasa janggal akak akan tegur" mencelah semula adik "Tapi akak sy tak berpengalamn langsung" ... kakak ter sebut berlalu.... "Dan di hati kecil adik merasai bebanya dan tugasnya semakin banyak"
Seminggu kemudian 
Adik : Kak nak tanya ?
Kakak: Kenapa?, byk kerja ker? atau ....
Adik: kalau nak buat "$%#&#*^$#(#@^@(" mcm mana kak?
Kakak: Adik kenalah berdikari janganlah bnyk tnya, ini cara adik jadi takkan akak nak      campur,? kena belajar sendiri, akak dah nak habis dah..
Adik: Baik kak.... 

maka terjadilah salah faham antara keduanya, yg si akak suruh si adik utk belajr perkara baru dan si adik rasakan bnyak kerja nak kena buat.. ia ibaratkan si kakak lepastangan sebab merasakan si adik sudah pandai berdikari, lama kelamaan tengelam.........

Hidupnya ini satu dugaan, dengan adanya kekurangan ialah satu aspek utk memenuhi kelengkapan.. kita mestilah memahami diri kita dan orang lain.. jangan bersangka buruk kepada org lain tink positif... Yang pandai kena nasihati yang kurang pandai, jangan asyik mengkritik orang yang kurang pandai. Yg pandai tak semestinya pandai semuanya, ada juga yang tidak pandai kesemuanya... itulah realiti hidup kalau Allah letakkan semua yg pandai utk membantu agamaNya pasti yg pandai tersebut tidak mahu mendengar kata yg pandai selainya dan jadilah porak peranda.. Semuanya nak mengaku pandai... maaflah sebab pedas sangat... rasa nak buang semua yg ada dalam hati... takut jadi masalah hati yg asyik di pendam jer... sebab tu lain makna pendendam dgn pemendam. biar jadi pemendam jg jadi pemendam... 

Salam perjuangan utk semua...
ikut hati mati...
ikut rasa binasa...
ikut diri sensara nanti.....


Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.