MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Tuesday, July 3, 2012

Pemergian satu kehilangan..

Posted by MFS_8812




Ust. Fitry Bin Kassa dan Uwais Al-Qarni (anaknya) 

Kenangan bersama ust ini belum sudah cukup untuk 1 tahun setengah  mengenali beliau dalam bersama melayari ranjau dan pentarbiyahan dalam mendidik hati para pelajar Sekolah Tinggi Islam As Sofa. Namun apakan daya usahaku untuk menahan beliau bertukar ke medan yang lain. 1 tahun setengah pekenalan apakah daya ku hendak mengutip mutiara-mutiara kata dan ilmu yang masih terpendam dengan pentarbiyaah dari syeikh beliau iaitu HABIB UMAR..

Banyak kenangan dan ilmu yang dikongsi beliau dalam mendidik hati pelajar apatah lagi guru akademik yang mengajar. Seorang yang kuat dan tabah dalam menghadapi segala rintangan hidup dapat dilihat dari wajah seorang ust yg sentiasa mesra dengan guru-guru disini dan berhemah ketika betutur kata. Manis wajah dalam mendidik setiap kali hari sabtu dan ahad setiap pagi dengan menadah kitab "Bunyatul Musoli (SOLAT)" dan "Misbahul Munir" dan "Penawar bagi hati" bersama para pelajar amatlah seronok bagi diri ini mendidik sambil membimbing diri yang daif ini. 

Terasa amat daif akan diri ini dalam mengajar pelajar yang lebih mantap pemahaman dari kita ini, apakan daya tak akan mengalah dengan pelajar dengan mudah kerana ia satu tuntuan untuk bersama memperbaiki diri ini , dan mendalami ilmu kitab-kitab turas agar dapat bersama membimbing para pelajar dengan sentuhan kita sendiri.

Satu kehilangan yang tidak dapat dilupakan oleh para pelajar dan guru apabila bersama-sama menempuh ranjau dan duri dalam membentuk pentarbiyaah di samping ditarbiyah dengan tarbiyah ilmu.. Apakan daya jika itu diletakkan dalam perancangan ALLAH untuk menetapkan beliau ke medan yang lain apa daya ku untuk membenarkanya pergi. Pergimu satu kehilangan yang paling pedih dalam merencana aspek pentarbiyaah pelajar..

Pergi ke sekolah membawa bekal,
Bekal di Bawa bersama-sama,
Pergimu itu meniggalkan bekas,
Agar suatu hari nanti kita akan bersama-sama (di syurga)

Semoga dilimpahkan rezeki yang berkat dan rezeki yg melimpah luah serta kekal  dalam agenda perjuangan di arena luar dan seterusnya menjadi terkenal di arena dakwah. AMIN... jumpa di lain masa Ust Fitry.


1 comments:

Fitri Zakaria said...

Assalamua"laikum WBT...

Saya Muhammad Fitri Bin Zakaria...Saya ingin mohon bantuan saudara untuk dapatkan nombor telefon Ustaz Fitry Bin Kasa...Ustaz adalah kenalan lama saya...Saya sudah terputus dengan beliau sudah berbelas tahun...

Saya mohon jasa baik saudara untuk...
Terima Kasih...

Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.