MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Sunday, January 30, 2011

KERDILNYA DIRI KITA

Posted by MFS_8812


Terasa kerdilnya bila di renung kembali diri apabila di bandingkan dengan diri makhluk apatah lagi yang menciptakan diri ini . Inilah satu muhasabah pada diri kita yang dapat memberi satu rangsangan motivasi kepada diri agar sentiasa memikirkan diri kita tidak semuanya di buat menjadi dan dapat di sempurnakan.

Di banding-bandingkan.
Kerdilnya diri ini apabila di banding-bandingkan dengan diri orang lain. Walaupun manusia tidak suka akan membanding-bandingkan namun tetap jua mendengar apa lontaran kata utk di jadikan motivasi agar mendidik diri jadi yang terbaik. Siapalah jua akan terasa juga apabila diri ini di sama-sama dan di banding-bandingkan dengan orang lain dan menganggap diri orang itu tidak secemerlang orang tersebut. Kalau di ikutkan hati boleh shj diri ini meronta dan ingin mejerit sepuas-puasnya agar reda akan keresahan pada hati supaya hilang pekara yg membelenggu diri. Bila di fikirkan dan di positifkan balik ia satu pekara yg menjadi rancangan utk motivasi diri kita agar lebih baik dari orang tersebut. Tak semua keistimewaan orang tersebut kita dapat dan tak semua keistimewaan diri kita orang dapat.

Di perlekehkan
Amatlah terasa kerdil jua pada diri ini bila ada org memperlekehkan kita bila kita bukan orang yang berstatus hebat di mata orang lain. Adakah anda akan terasa marah jika di perlekehkan oleh orang lain.?? satu lagi muhasabah diri kita agar positif pada setiap manusia. Kerdilnya diri bila tiap hari di megecilkan diri dengan org lain yg lebih hebat dari diri kita. Kadang2 terasa ingin duduk berseorangan memikirkan tentang hanya utk diri sahaja dan bukan utk orang lain sehingga memendamkan diri "mandom" dengan pecapaian kita, sehigga satu tahap lari dari orang lain. Namun jika di fikirkan semula mampukah kita buat begitu tiap masa.

*kadang2 rasa tak berupaya utk seorang diri menanggung tapi apa kan daya benarlah kecil diri ini bila di banding-bandingkan dan biarlah diri kecil ini menjadi satu perhatian besar kepada yang maha besar agar sentiasa bermuhasabah dan sentiasa mengigati yang abadi.

Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.