MENYERIKAN KEHIDUPAN DENGAN MEWARNAI IMAN

Bukan warna jadi pertikaian, bukan petikaian jadi kegelapan, bukan kegelapan yg menjadi corak, bukan corak yg mengambarkan situasi, Bukan situasi yg menghidupkan suasana, Bukan suasana yg menceritakan, Bukan cerita yang di kisahkan, bukan kisah yg menjadi ukuran, Bukan ukuran yg menjadi kehebatan, Bukan kehebatan menunjukkan kemenangan, Bukan kemenanagan yg hendak di capai, bukan Capaian yg di utamakan, tp usaha yang di jalankan walaupun sedikit namun ia berterusan utk menyampaikan kepada Semua

...

Selamat Datang ke Blog Serangga Hijau

Monday, December 13, 2010

Hidup untuk di nilai

Posted by MFS_8812



"kamu setiap hari mesti belajar, buka kamu sajer tp semua mesti belajar, cikgu pun mesti belajar"

"Cikgu mesti belajar cara nak memahamkan subjek kepada kamu, itulah putaran belajar"
tidak kira belajar ni mesti sampai pada satu matlamat, bkn berhenti atau berehat, tp dalam satu masa proses pra-belajar itu berlaku pada tahap warming-up dan perlu utk konsisten dalam belajar.

Dalam situasi sekarang bukan sahaja akademik yg perlu di kejar, malah perlu satu campuran spiritual rohani di campur utk mengaulkan sifat fitrah diri kita agar tidak lari dengan kehendak diri dan juga pencipta kita agar menjadikan satu matlamat itu satu percapaian utk menggapai redhaNya sekaligus berperanan dalam membentuk diri.

Hidup dalam dunia sekarang ini memerlukan satu sifat rohani yg jitu malah kosisten utk mendapatkan kehendak yang terbaik agar mendorong kita kearah yang lebih baik dari hari sebelumnya. Inilah di katakan pembahruan hijrah dalam diri, apabila banyak atau lebih berat utk berubah dalam sesuatu keadaan demi mencari satu pekara yang terbaik utk di nilai oleh Penilai kita yang Agung.

Bukanlah soal nilai hidup kita , tp yang jadi persoalnyanya hidup kita ini menjadi satu penilaian utk melihat diri kita lebih baik utk menjadi satu harga nilaian yg tinggi agar ia sukar di dapati dan di sayangi oleh pemilik nilaian ini. Inilah sebenarnya nilaian yg kita mahukan dengan keadaan kita pada hari ini mungkin murah pada hari semalam tapi pada hari esok melonjak naik utk di baiki bahkan di sanjungi.

Inilah satu perjalanan tarbiyah dari Allah utk melihat keadaan hambanya untuk berubah dan berhijrah utk mendapatkan satu redhaNya dan inayah utk memebentuk diri agar lebih cenderung melakukan hjirah yg bukanya satu pilihan bahkan satu tuntutan diri agar menjadi dae'-dae' utk melakukan kerja-kerja islam utk meninggikan nilaian agar di jadikan kekuatan utk berubah "power of the change" diri kita dengan bermatlamatkan Allah hanya di hati kami, Cukupkan bagiku hanya Allah segalanya di hatiKu.



Nasyid Fm

.


I made this widget at MyFlashFetish.com.